sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Mitä kehossasi tapahtuu, jos lopetat kuntoilun?

Vuoden alku on kuntoilun kulta-aikaa. Kuntokeskukset täyttyvät ja uuden vuoden lupauksia lähdetään lunastamaan kesäkunto kiikarissa. Harmillisen usein lähdetään liikenteeseen sata lasissa, kaikki tai ei mitään meiningillä. Monella innostus lopahtaa jo pitkälti ennen kesää, mutta erittäin usein nekin ihmiset, jotka saavat liikunnan osaksi arkea, tai jopa ne, joilla liikunta on aina kuulunut elämään, pistävät tiettyyn vuoden aikaan kuntoilun jäihin, koska on kesä...

On kesämökkiä, on puutarhaa, on omakotitaloa, on reissuja. Lista tutuista selityksistä on loputon. Jos asiaa on valmis katsomaan eri näkökulmasta, voisi selitysten sijasta ajatella, että ihanaa kun on kesä! Kelien puolesta voi kuntoilla missä vaan, on mahdollisesti lomaa, jolloin on paremmin aikaa kuntoiluun ja matkalaukkuun voi pakata juoksukengät tai treenikamppeet, jos on lähdössä lomamatkalle. On kerrankin aikaa itselleen.

Eikö olisikin ihanaa pitää saavuttamiaan terveysvaikutuksia ja tuloksia yllä läpi vuoden?

Voisi palata loman jälkeen töihin energisenä, kun on huolehtinut itsestään läpi kesän, eikä kuntoilua tarvitsisi aloittaa syksyllä taas nollasta. Jo pelkkä liikunnan aloitus pitkän tauon jälkeen voi olla monelle niin haastavaa, ettei uutta aloitusta koskaan tule. Tai sitten se kestää luvattoman pitkään.

Usein puhutaan liikunnan aloituksen tuomista terveyshyödyistä, jotka liikuntaa aloittava tunteekin kehossaan hyvin nopeasti, mutta mitä kehossasi tapahtuu kun lopetat liikunnan? Ne vaikutukset tunnet myöskin yllättävän nopeasti! Tässä muutama poiminta:
 
      Jo parissa viikossa kuntoilun lopettamisen jälkeen hapenottokykysi alkaa heikentyä. Arkiset asiat alkavat tuntumaan raskaammilta kuin aiemmin. Myös verenpaineessa ja verensokerissa saattaa jo havaita nousua.

      Viimeistään neljän viikon tauon jälkeen lihasvoimat alkavat hiipua.

      Kahdeksan viikon tauon jälkeen voi nähdä muutoksia kehonkoostumuksessa. Muutokset näkyvät vähentyneenä lihasmassana ja lisääntyneenä rasvamassa, sekä suurempana vyötärönympäryksenä.

      Vireystila ja jaksaminen ovat liikkumattomuuden vuoksi nopeasti alavireessä.

Pidetäänhän siis itsestämme ja terveydestämme huolta vuoden ympäri? Liikunnan määrä ei tarvitse olla samanlainen aina. Kun on virtaa ja aikaa liiku enemmän ja jos kesä menoineen meinaa haitata harrastamista niin liiku, mutta vähemmän. Näin ylläpidät terveyttäsi ja voit paremmin. Mieti, kuinka kiva on syksyllä jatkaa siitä mihin keväällä jäit, kuin aloittaa taas kerran alusta. Kun liikunta on mukana arjessa ja lomalla, todennäköisemmin syöt ja nukutkin paremmin. Näin kesästäkin tulee nautittua hyvällä omallatunnolla ja täysillä.

Nähdään klubilla, myös kesällä!


Kirjoittaja:

Jenni Siponen
Aplico Trainer Team
jenni.siponen@aplico.fi
www.aplico.fi




sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Muistatko ensimmäisen kertasi?


Milloin se oli? Missä se tapahtui? Millaista se oli? Mikä olo jäi? Milloin teit sitä seuraavaksi? Miksi? Teitkö koskaan?

Minä muistan oman ensimmäisen kertani hyvin. Se oli vuonna 1998, turkulaisessa kuntokeskuksessa. Se oli ihan kamalaa ja jäi sellainen olo, että en tee tätä enää ikinä. Nyt olen polkenut sisäpyöräilyä jo muutamia tuhansia tunteja, tuosta epämiellyttävästä ensikosketuksesta huolimatta.
Vihasin sisäpyöräilyä.
Meistä jokainen tekee asioita aina ensimmäistä kertaa eikä kukaan ole seppä syntyessään. Rakastan aloittelijoiden opastuksen ohjaamista, koska silloin pääsee harrastamisen juurille. On aina hienoa nähdä asiakkaiden onnistumisen iloa, kun saa opettaa heille jotakin.
Teet mitä tahansa ensimmäistä kertaa, oli se sisäpyöräilyä tai mitä tahansa, muista antaa lajille aikaa. Ensimmäisen kerran ainoa tavoite on aina se, että teet sitä vielä uudelleen. Opetan sisäpyöräilyn opastuksessa teknisiä niksejä, mutta ensimmäisillä kerroilla ne voi hyvin sivuuttaa kokonaan ja yrittää vain selviytyä ensimmäisistä kerrasta siten, että tulee tunnille vielä uudelleen.
Toki tuo sama tavoite - tulla uudelleen - säilyy matkassa jokaisella tunnilla, koska joskus tulee kuitenkin se viimeinen kerta. Tiedätte sen, kun olette lopettaneet harrastuksia. Älä kuitenkaan koskaan jätä harrastuksen tai lajin kokeilua vain yhteen kertaan. Mikä tahansa harrastus vaatii aikaa - oppia lajia ja sen hienouksia.
Jos lopetat ensimmäiseen kertaan, sen kamaluudesta huolimatta, sinulla voi jäädä paljon kokematta. Minulla olisi jäänyt yksi elämäni suurimmista intohimoista kokonaan, jos olisin jättänyt sisäpyöräilyn edelliselle vuosituhannelle. Anna aikaa itsellesi, oppia ja nauttia, niistä epämukavuusalueen asioistakin. Sieltä voit löytää jotain mahtavaa ja kaunista.
 
Rakastan sisäpyöräilyä.
 
Sami Hurme
Liikunta -ja Hyvinvointikeskus Aplico Oy
019 312 880






sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Fibo 2017, uusia tuulia Saksan messuilta


 
Kölnissä oli jälleen 6.-9.4. kuntokeskus -ja hyvinvointialan johtavat messut. Messut järjestetään vuosittain ja tapahtuma tarjoaa 10 messuhallia katsottavaa. Tapahtuma kerää yli 150 000 kävijää. Ammatti- ja kuluttajakävijät kerääntyvät Kölniin tutustumaan uusimpiin trendeihin, testaamaan innovaatioita sekä luomaan kontakteja ja tietenkin myös tekemään kauppaa.
 
Osallistuin Saksassa Europe Activen seminaariin keskiviikkona, jossa esiteltiin hyvä kattaus uusinta tietoa alalta. Tutkimuksia, asiakastarinoita ja hyviä keskusteluja sai seurata 400 muun ammattilasisen kanssa. Seminaari antoi jälleen hyvää vahvistusta omaan liiketoimintaan. Kasa kehitysideoita syntyy myös aina. Mitä voisi vielä tehdä paremmin ja mihin suuntaan asiakaspalvelua voisi kehittää?Näitä pohdimme huhtikuussa jälleen yhdessä henkilökunnan kanssa.
Messuilla torstaina ja perjantaina oli huima tarjonta alan tuotteita ja laitteita laidasta laitaan. Trendeistä voisi mainita sen, että edelleen teknologia on kovassa nousussa. Upeita ratkaisuja laitteissa, testaukseen tai kokonaan liiketoiminnan keskiöksi oli valittavissa. Virtuaaliset palvelut olivat myös kasvaneet entisestään. Esimerkiksi suomalainen CSE  tarjoaa liikunnallisia peliratkaisuja lapsille, nuorille ja aikuisille. He olivat myös valittu yhdeksi ehdokkaaksi messujen innovaatio ja trendi kilpailuun. Nämä palvelut yhdistävät hienolla tavalla pelillisyyden liikuntaan. Myös sisäpyöräily näkyi edelleen vahvasti messuilla sykeseurantaan yhdistettynä. Suuret toiminnalliseen harjoitteluun suunnitellut räkit ja kokonaisuudet olivat vielä olemassa, mutta hieman pienemmässä, kompaktissa koossa tällä hetkellä.
 
Ryhmäliikunnan puolella oli ilo huomata, että olemme tehneet paljon trendikkäitä asioita klubilla. Asiakkaille suositellaan elämyksiä monella tapaa esimerkiksi discoilun henkeen. Meillähän tanssittiin ja pyöräiltiin jo viime syksynä live DJ:n tahtiin. Myös sykeseuranta on kuulunut palveluihimme jo vuodesta 2008. Virtuaalijumpista meillä on nautittu muutaman vuoden, jotka lisäävät palvelutarjontaamme. Uutta tällekin puolelle on tulossa jo kesän aikana CMS App:n muodossa.
Kokonaisuutena voisi sanoa, että suuret toimijat laite puolella olivat entistä suurempia. Muutamat isot merkit hallitsevat suurelta osin markkinaa. Silti upeita innovaatioita voi poimia pienemmiltäkin ständeiltä. Alalla on paljon mahdollisuuksia. Suuntauksen voi yrittäjä valita itse ja menestyy varmasti, jos seuraa omaa visiotaan. Mitä messut tuovat lisää Aplicoon saatte kuulla kevään aikana, kun valmistelemme yhdessä klubin syksyä.
 
 
SKY:n ständi messuilla
 
Kirjoittaja:
Jutta Österberg-Hurme
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico
Ratakatu 24, Lohja







sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Minun Apliconi, Heli Svahn

Ennen Aplicoa haaveilin liikunnasta. Olin ollut joskus kova liikkumaan, mutta kolmen lapsen jälkeen se oli johonkin jäänyt. Kroppani ja itsetuntoni olivat aika lytyssä, siltä se ainakin tuntui.

Pari vuotta sitten päätin aloittaa liikunnan uudestaan. Kävin Aplicossa tutustumassa ja paikan siisteys ja iloinen tunnelma oli ehdoton vetonaula. Ihan parasta oli myös se, että Aplicossa on monen ikäisiä liikkujia ja kaikille löytyy se oma juttu. Minulle välittyi heti tunne, että voin aloittaa liikunnan uudestaan eikä tarvitse hävetä. Aloittaessani olin täysin vakuuttunut, että minä vain zumbailen ja käyn ikivihreissä jumpissa. Pyöräilytunneille en eksyisi, enkä varmasti kuntosalillekaan. Aika nopeasti ajauduin kuitenkin kuntosalille, kun kiinnostus heräsi. Kaverin houkuttelemana kokeilin myös pyöräilyä ja siihen hurahdinkin heti. Tosin minulta tuntui puuttuvan suunnitelmallisuus ja tein sitä, mikä milloinkin hyvältä tuntui. Tehokkaasta urheilusta palkitsin itseni aina suklaalla. Tiesin koko aika, ettei tämä homma toimi, mutta tuntui todella isolta kynnykseltä pyytää apua. Sillä sehän tarkoitti sitä, että joutuisin katsomaan peiliin ja toteamaan, että minä itse taidan olla oman kehitykseni esteenä. Muutaman kerran olin jo irtisanomassa jäsenyyttä, koska hommassa ei tuntunut olevan enää mitään järkeä. Viimeinen niitti oli kun salitreenissä olkapää lähti pois paikoiltaan, ja ajattelin, että nyt riittää.
Hetken asiaa mietittyäni päätin kuitenkin ottaa yhteyttä Aplicon personal trainer Juha Koivuportaaseen. En tiennyt itsekään mitä halusin ja mihin pystyisin. Ehkä ainut mitä tiesin, oli se, että tarvitsin apua. Yhteistyö Juhan kanssa jännitti, koska olin ylittämässä rajani. Yhtäkkiä piti osata ottaa apua vastaan, mikä on itselle ollut aina haastavaa. Jouduinkin vastaamaan Juhan kysymykseen ääneen, ”haluutko sä apua vai et?”. Olisin ehkä voinut vajota pöydän alle, mutta silloin kaikki tuntuikin yhtäkkiä selvältä, no kyllä! Ei muuta kun tiukkaa treeniä, selkeät ohjeet ja ruokavalio kuntoon. Oma motivaatio liikkumiseen ja elämäntavan muutokseen nousi kohisten ja tuloksena olikin nousseen itsetunnon lisäksi täydellinen inbody-mittauksen paperi, jonka voisin kehystää seinälle minulle muistutukseksi.
 Juhan ja minun treenien lähestyessä loppuaan bongasin ympäri Aplicoa mainoksia HAASTE-ryhmästä. Sana HAASTE-oli riittävä ja päätinkin ottaa asiasta selvää. Tuntui enemmän kuin hyvältä ryhmältä juuri minunkaltaiselle mukavuusliikkujalle, jonka ongelmana nimenomaan on itsensä haastaminen. Ryhmä on ollut täydellinen valinta, vaikkakin jo alkumetreillä olen jo muutamaan kertaan joutunut taas olemaan saman kysymyksen äärellä, haluanko vai en. Ja kyllä, todellakin haluan!

Nykyään nautin salilla käymisestä. Enää ei tarvitse palkita itseäni, vaan palkinto on se, että tulee hyvä mieli. Käyn usein salilla, välillä vaan availemassa kroppaa, sillä olen ymmärtänyt kuinka oleellinen osa se liikkuvuus ja kehonhuolto kehittymisen kannalta ovat. Nykyään olen monta askelta lähempänä unelmaani, sitä en tiedä, toteutuuko se koskaan, mutta sen tiedän, että oikealla asenteella pääsen jo pitkälle.

Kuljen taas pää pystyssä, nautin liikkumisesta, olen taas iloinen ja syön (ihan oikeasti) terveellisesti ja kyllä, syön myös silloin tällöin karkkia! Yleiskunto on parantunut huomattavasti, voimaa ja liikkuvuutta sekä TAHDON voimaa on tullut lisää ja ehkä pientä kiinteytymistäkin on havaittavissa.

Heli Svahn
Aplicon jäsenenä syyskuusta 2014
 
 
 

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Ohjattu liike on lääke

Katsoin helmikuussa Yle Areenasta dokumentin ”Prisma: Totuus muistista”. Siinä tutkijat olivat tehneet löydön, jossa aivoleikkauksen seurauksena lähimuistinsa menettänyt ihminen oppi motorisia taitoja. Hän suoritti aika haastavaa peilin kautta piirtämistä, jota sitten toistettiin päivittäin. Koehenkilö ei siis muistanut tehneensä edellisenä päivänä harjoitusta. Hän kuitenkin alun vaikeuksien jälkeen oppi piirtämään peilin kautta tutkijan määräämän kuvion. Dokumentissa oli muutakin kiinnostavaa, mutta tämä koe oli omasta mielestäni erityisen kiinnostava. Miten motorinen oppimisemme onkaan sidoksissa kehoomme, eikä niinkään visuaalisisiin muistikuviin?

Miksi pelkät sanat tai näytöt eivät riitä muuttamaan kenenkään virheellistä asentoa? Me emme tietoisesti hallitse koko kehoamme tai tapojamme koko ajan. Kävelytyylimme, nostotekniikkamme ja lattialta nousemiset ovat muokkaantuneet elämämme aikana juuri sellaisiksi kuin ne nyt ovat. Jokin liikemalli on tuntunut lapsena helpolta, joten olemme jatkaneet sen käyttöä. Näin malli voimistuu. Mitä vanhemmaksi mallia jatkaa, sen vaikeampi sitä on muuttaa. Miksi omat kehon liikemallit olisi tärkeää tiedostaa?

Onko sinulla jotain toistuvia vaivoja? Aina sama polvi vihoittelee, aina sama puoli alaselästä on jumissa ja se sama vanha tenniskyynärpää vaivaa? Lääkäri antaa vaivaan lääkkeen, hieroja hieroo lihaksen auki, se on ok hetken, sitten se taas vaivaa ja huomaat löytäväsi itsesi taas samasta kierteestä.

Mitä jos lähtisitkin tarkastelemaan arjessasi toistuvia liikkeitä? Miten paljon teet toispuolisia liikkeitä päivän aikana? Kun seuraavan kerran nouset lattialta, seuraa kummalta puolelta nouset? Kummalla kädellä avustat? Kummalla puolella nukut sänkyä? Miten nouset sängystä? Miten astut autoon ja nouset ulos? Laitatko kengät jalkaan yleensä suorin jaloin vai kyykyssä? Kummalla jalalla ponnistat mieluusti? Kun olet kuntosalilla kumman käden tai jalan harjoitat aina ensin? Kummalle jalalle mieluusti lasket painon seistessä? Kummalle puolelle nojaat istuessasi? Kummalla kyljellä nukut? Miltä kehosi peilikuva näyttää? Oletko oikeasti suorassa?

Huomasitko mitään? Hyvä jos huomaat, vielä parempi jos lähdet kokeilemaan välillä toista puoltasi. Mitä jos et huomannut? Ei se mitään, minä huomaan. Kuten ostos-tv-mainoksien lopussa kuuluu sanottavan ”siihen on myös lääke”: Ohjattu liike.

 
Kirjoittaja:

Juha Koivuporras
Aplico Trainer Team
050 5666 727

Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico
Ratakatu 24
08150 Lohja
www.aplico.fi


 

sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Ryhmäliikunnan elementeistä esittelyssä vihreät lajimme

Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico tarjoaa 98 tuntia ryhmäliikuntaa viikoittain. Ryhmäliikunnan tuntinimikkeitä mahtuu kymmeniä tuohon määrään. Millä asiakkaat oppivat nämä nimikkeet ja millä voisi löytyä uusia lajeja, joihin ihastua? Tämän olemme pyrkineet ratkaisemaan, tai ainakin helpottamaan, elementeillä ja väreillä.

Saman tasoiset ja tyyliset tunnit ovat lukujärjestyksessä samalla värillä. Tämän tarkoitus on madaltaa kynnystä kokeilla jotain uutta. Esimerkiksi, jos oma tuttu ja turvallinen valinta on ollut sisäpyöräilyssä Mäki-tunti, vihreällä värillä lukujärjestyksessä mäen lisäksi löytyvät myös Teema- ja Cruiser-tunnit. Uutta kokeilemalla saa lisää vaihtelua harjoitteluun ja valinnanvaraa omaan viikkolukkariin. Lajittelu tekee kokeilemista helppoa ja turvallista. Liikuntaelämys säilyy fyysisesti samalla tasolla, lajista ja tuntinimikkeestä riippumatta.

Tässä kuussa esittelemme teille tarkemmin elementeistä värin vihreä-metsä, sekä sillä värillä merkatut tunnit kalenterissamme.

METSÄ-vihreä

Soljuvaa liikettä ja aerobista liikuntaa on luvassa vihreän metsä-elementin alla. Lajeina elementin alla on mm. suosittu ikivihreä, Evergreen-jumppa. Metsä-lajeja kuvaavat: Selkeys, rytmikkyys, tuttu ja turvallinen, mukaansa tempaava, sykettä elämään.

Mitä taitoja tarvitset tunneille osallistuessasi?

Metsä-elementin ja vihreän värin alta löydät kaikki klubimme perus- ja keskitason tunnit. Tunneilla on luvassa rentoa ja mutkatonta liikuntaa hyvässä seurassa. Perusliikkeet opit muutaman harjoituskerran jälkeen ja sitten onkin aika vain nauttia.

Tunnit kehittävät perus- ja vauhtikestävyyttä. Tunnit ovat helppoja tai keskiraskaita. Harjoittelun tuloksena huomaat arkiaskareiden helpottuvan ja peruskunnon kehittyvän. Liikunnan ilo tuo hymyn huulillesi. Mukaan tunneille tarvitset jumppalenkkarit ja liikunta-asun valintasi mukaan sekä pyyhkeen, juomapullon.

Lukujärjestyksestämme löydät seuraavia vihreitä metsä-tunteja:

CMS Evergreen – Helppoa perusjumppaa ikivihreän musiikin tahdissa. Tunnilla on perusliikkeistä koostuvaa jumppaa ja lyhyt lihaskunto-osuus.

LAVIS-lavatanssijumppa – Hauskaa hikoilua lavatanssimusiikin ja lavatanssien parissa.

Bailamama 4Venus® - On kaikkien naisten tunti, jossa perusjumpan ohella lantionpohjalihakset vahvistuvat ja opit niiden toiminnasta.

Flowride Groove® - Peruskestävyysharjoitus sisäpyöräilyssä. Tästä kuuluu aloittaa pyöräily-tunnit.

Teema- ja Mäki (vihreä) sisäpyöräilytunnit sekä Flowride Cruiser® - Ovat perus- ja vauhtikestävyysharjoituksia sekä menevää musiikkia pyörän päällä.

Kuntonyrkkeily – Tehokasta kuntojumppaa nyrkkeilyn tekniikoita käyttäen, Hanskat saat klubilta tunnille saapuessasi.

65+ jumppa – On seniori-ikäisten oma ryhmäliikuntatunti. Vaihtelevat jumpat ovat suunniteltu kohderyhmän mukaan.
 
Salsa - Salsa on tunnettu kuubalainen tanssilaji. Tanssi on pehmeää, vauhdikasta ja iloista. Tunneilla opetellaan rytmiä mukaansa tempaavan musiikin tahdissa sekä askelkuvioita ja vartalonkäyttöä. Askelkuvioista rakennetaan tunnin aikana helppo koreografia. Tunnilla ei tehdä hyppyjä ja siksi se soveltuukin kaikkien kuntoilijoiden tanssitunniksi.
 
 
Tapaamisiin tunneilla!
 
Liikunta- ja Hyvinvointikeskus Aplico
 
 

sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Liikutaan ja voidaan hyvin yhdessä

Tammikuu on taittunut helmikuulle ja liikkuminen on monella yhä aktiivista. Mitä sitten tulisi tehdä, jos ensi kuussa salikassi alkaa painamaan niin, että motivaatio ei riitä sitä enää nostamaan?

Tarkista tavoite ja treenin rytmi. Onko tullut liikunnan huumassa tehtyä jo liikaa harjoituksia? Monta jumppaa putkella, kun se on vaan niin siistiä? Pitäisikö liikuntasuunnitelmaa vähän järkevöittää omaohjaajan kanssa? Siitä voisi olla hyvä aloittaa. Liikunnan ilo karisee nopeasti alkuhuumaan jälkeen, jos se rupeaa tuntumaan työläältä. Pääsisitkö siis omaan tavoitteeseesi helpommallakin? Sitä kannattaa ainakin miettiä.

Onko koko perheen kalenteri haastava synkronoida yhteen? Mitä jos lähtisittekin liikkeelle yhdessä? Perheen pienimmille on puuhaa Aplicon Omppulassa. Äidit ja vauvat saavat hikeä pintaan perjantaisin Bailamaman 2Baby -tunnilla. Äidit saavat samalla tehokkaan ja tarpeellisen lantionpohjajumpan. Yhdessä koko perheen voimin pääsette liikkumaan perheliikunta-tunneilla. Siellä liikutaan lasten ehdoilla unohtamatta yhteistä hauskanpitoa. Vanhemmat voivat liikkua omilla tunneillaan, kun lapset ovat niin isoja, että voivat osallistua lasten- ja nuorten omille sportage-tunneille.

Karhupainissa saa vauhtia 4-7 vuotiaat. Tanssin iloa koetaan 7-12 vuotiaiden Tanssi kuin tähti -ryhmissä. Nuorten oma Sportage kokoontuu kahdesti viikossa kuntosalille tai liikkumaan monipuolisesti eri lajiemme parissa. Sportage on suunnattu 13-15 vuotiaille. Vanhempien kanssa saa liittyä jäseneksi 14-15 vuotiaat, jolloin harjoitukset tulee tehdä yhdessä. 16 ikävuoden jälkeen on sali avoinna nuorille myös itsenäiseen harrastamiseen. Tässä muutamia esimerkkejä siitä miten me Aplicossa tuemme koko perheen yhteistä harrastamista ja liikunnan ilon etsintää.

Yhdessä tekeminen on kivaa perheen lisäksi myös ystävän kanssa. Treenikaveri on yksi paras motivaattori. Näin ystäväviikon kynnyksellä onkin hyvä tarkastaa onko oma treenikaveri jo salilla kanssasi vai pitäisikö sellainen itselle hommata?

Hyviä treenejä ensi viikkoon ja hyvää ystävänpäivää!
T. Aplicon joukkue

Lue lisää Aplicon ystäväviikosta: http://www.aplico.fi/fi/?hot=60